Vi söker rekryterare till Trosakontoret

Vill du vara med att hjälpa barn och ungdomar som upplevt svårigheter till en bättre vardag? Familjehemsguiden arbetar med konsulentstödd familjehemsvård med fokus på kvalitet och med barnens behov i centrum.

Om tjänsten
Familjehemsguiden växer och söker nu en rekryterare till placeringsenheten på vårt huvudkontor i Trosa. Som rekryterare kommer du att administrera och arbeta med att ta emot uppdrag från socialtjänsten och därefter hitta det bäst lämpade familjehemmet för uppdraget utifrån kvalitetsaspekter. Arbetet utgår alltid från barnets behov i samverkan med familjehemmet och socialtjänsten. Du kommer dagligen att ha kontakt med kommunal socialtjänst, Familjehemsguidens familjehem samt potentiella nya familjehem via telefon och mejl. Det är ett viktigt arbete som lägger grunden för vidare samarbeten. Du kommer att ingå i ett team av rekryterare och utredare.

Tjänsten är på heltid men omfattning kan diskuteras.

Arbetsuppgifter

  • Daglig kontakt med bland andra socialtjänst och familjehem via telefon och mejl
  • Upprätthålla god relation till socialtjänst och familjehem
  • Ta emot uppdrag från socialtjänsten och hitta det familjehem som passar uppdraget bäst med stöd av telefonintervju och utredningar om sådan finns
  • Göra bedömningar om och när våra utredare skall besöka familjehemmet

Vi erbjuder

  • Ett glatt arbetsteam med gott samarbete
  • Tid för reflektion utifrån en kvalitativ plattform
  • Moderna verktyg med nya system
  • Vid förfrågan kan möjligheten till tjänstebil diskuteras
  • Utbildning och vidareutveckling

Om dig
Familjehemsguiden söker dig som har en god förståelse och kunskap om socialt arbete och relationers betydelse. Du kan arbeta utifrån ett barnperspektiv och kan se barnets behov i relation till familjehemmet. Du har lätt att skapa och upprätthålla relationer samt kan känna av olika situationer och kunna dra vissa slutsatser efter dem. Du är tillgänglig, kan hantera plötsliga situationer och du vet betydelsen av att vara driven men även lyhörd. Du kan ta egna initiativ men samtidigt kunna samarbeta och lyfta gruppens arbete. Du arbetar efter kvalitet och är noggrann samt ser vikten av god kommunikation, både externt och internt.

Kvalifikationer

  • Eftergymnasial utbildning inom vård och omsorg
  • Erfarenhet av omsorgs- och/eller socialt arbete

Fördelaktigt med erfarenhet/kunskap inom

  • Datorkunskap; Office 365, Word, Excel

Om oss

Familjehemsguiden startade 1996 och har växt med fokus på kvalitet. De senaste åren har Familjehemsguiden etablerat sig som en ledare inom familjehemstödd konsulentverksamhet. Socialtjänsten är vår uppdragsgivare och vi är utförare av rekrytering, utredning, utbildning, stöd och handledning till familjehem. Huvudkontoret ligger i Trosa och vi har även kontor i Göteborg, Stockholm samt Östersund.

Skicka din ansökan med personligt brev och CV till gerty.hojer@sposit.se. Urval sker löpande.